Wednesday 21 December 2011

Kenangan Masam Manis Bersama Bas

Antara Pengangkutan Bas di Semenanjung
Tepat pada pukul 11.00pm aku bersiap sedia untuk pulang ke Peneng untuk menyambung study di sana. Ayah pun telah sedia menghantarku menaki kereta ditemani bonda tercinta. Perjalanan dari rumah ke perhentian bas jalan duta mengambil masa lebih kurang 20 minit jika jalan tidak 'jam'. pada jam 11.30 aku tiba diperhentian bus jalan duta. aku mula menyusul langkah keluar dari kereta dan berjabat tangan dan mencium kedua pipi ibu dan ayahku sebelum menunggu di platform bas. selapas ibu dan ayah pulang aku pun segera menunggu di kaunter bas. aku pun mula mendapatkan kerusi yang kosong untuk meletakkan bag2 aku. aku terus kekaunter menanyakan adakah aku perlu menunggu bas dihadapan kaunter atau menuggu di platform bas. Penjaga kaunter itu kata awak perlu tunggu di sini (dikaunter bas). keadaan sekeliling nampak seperti biasa, tempat menunggu di kaunter bas juga tidak ramai orang. sambil menunggu bas aku membelik tiket bas aku. Ditiket tersebut menunjukkan bas akan tiba pada pukul 11.45pm, perjalanan dari K.Lumpur-Btterworth.

Pada pukul 11.45pm tiada pengumuman yang dibuat menandakan bas yang akan aku naiki akan tiba. Akan tetapi ada penguman lain yang dibuat. "Perhatian kepada semua pemegang tiket bas ***** yang bercop bas ***** **** perjalanan ke Alor Star, Kedah dan bla,bla,bla sila pergi ke platform yang berikut. Aku pun melihat tiket aku kerana tiket aku ada bercopkan bas ****** ****, tapi perjalannyer xde pun cakap ke Btterworth. Disebabkan kekeliruan aku pun pergi la ke kauter, " abang tiket ke Btterworh tunggu sini lagi ke bang" tanpa brader tu melihat tiket aku brader tu pun cakap "ya". So aku pun terusla tunggu dihadapan kaunter. Pengumuman mengenai perjalanan bas tadi terus diulang kerana masih ade penumpang yang menaiki bas tersebut. Pengumuman itu diulang dan diulang "Perhatian kepada pemegang tiket......bla,bla,bla.

Aku pun rase pelik, aku terus ke kaunter semula menanyakan akan hal ini. Kali ini aku tidak kata ape2 aku terus bagi tiket kat brader tadi. "la kamu ke, kenape x dengar tadi orang panggil". brader tu terus mengambil wakie-talkie dan menanyakan bas tadi da gerak ke belum. Tapi malangnya bas itu telah pun beredar dari penghentian pudu. Lalu brader tu cakap "asal x dengar orang panggil td".Aku pun balas "tadi abang suroh duduk kat kaunter, saya pun ikot la". Brader tadi tu marah balik kat aku "kan saya kata pemilik tiket bas ***** yang bercop  ****** ****. Aku membantah "tapi bang xde pun cakap ke Btterworh. Brader tu "Memangla xde cakap, tapi kan saya cakap bercopkan ****** ****. Kamu kene tunggu sampai pukul 1 baru ade bas, tapi saya x kompem yang bus tu ade kosong. Harini semua bas ke Btterworth sume full'.

Aduh macam mane nie, klau bas xde mcm mne aku nk daftar klas esok. Sedang aku fikir2 mcm mne nk wat ade satu brader nie, dia jugak perkerja kat kaunter tu tapi dia kerja kat bahagian luar, nama dier ami kot sebab aku dengar orang panggil dier dengan name 2. " Dik kenapa nie". "saya terlepas bas la bang". "Oh, nyer ker, xpe nnt abg cbe kawteam dengan driver lain, kau banyak2 kan la doa harap2 ade la kosong untuk kau". Tak terpikitr oleh aku untuk memohon pertolonggan dari allah. dengan segera aku berdoa dalam hati supaya aku dipermudahkan perjalanan aku untuk pulang ke Peneng.

Hati aku mula rase tenang sikit time tu. Tibe2 ade sorang antie nie baik orangnyer. Dier tanyerkan kat aku "Dik punyer bas pkul bpe". Denga rase pnuh kecewa aku pun menjawab. "Bas saya sepatutnya pukul 11.45pm cik tapi saya dah terlepas tadi". Aku pun story la kat antie 2 mcm mane aku terlepas bas. Aku pun cakap la kat antie tu klau hari nie sume bas pnuh terpakse la aku naik bas esok pagi. Tapi antie tu kate bas harinie mungkin ade kosng sbb td antie bli tiket pukul 1am ke btterworth still ade satu lagi kosng. Hati aku lagi bertambah lega bila dengar macm 2. Hanya Allah jer yang tahu bertapa lega nyer hati aku bila dapat dengar antie tu cakao macm 2.Antie nie sangat baik orangnyer samapi dier belikan makanan untuk aku. Terharu aku lihat antie nie dalam umur lingkunggan 50 tapi dier still nampak gagah dan sentiasa memberi ukiran senyuman yang manis kepada semua orang.

Didalam hati aku pun berkata mungkin ade hikmah disebalik setiap kejadian yang berlaku kat atas diriku ini. Hanya waktu Allah yang mengetahui segala yang terbaik untuk hamba2 nya.
Aku nak citer sampai habis perjalanan aku nie esok pon x habis...
SO the ending nyer aku sampai dengan selamat dan aku dapat banyak ilmu dan pengajaran. Aku bersyukur kepada Allah kerana telah menunjukkan jalan kepada aku dan semua yang berlaku telah memberi banyak manfaat kepada diriku....

No comments:

Post a Comment